by
on
under
Permalink

Sociala medier

Det har alltid pratats mycket om sociala medier och hur viktiga de är för både privatpersoner och företag när det gäller att stärka närvaro och identitet.

Huruvida sociala medier är bra för direkt försäljning går att debattera. Med största sannolikhet är fortfarande marknadsföring organiskt via sökmotorer, betalda ord samt e-postförsäljning effektivare alternativ. Det kan var rimligare att se på sociala medier som en varumärkesförstärkande metod. Det är ju aldrig fel att man pratar om ett företag, märke eller en produkt via Facebook, Twitter eller en pressrelease-sajt. Låt oss titta lite närmare på de olika sociala medier som finns. Det är upp till dig att avgöra om de är användbara för ditt eget eller ditt företags behov.

sociala medier

Olika former av sociala medier

Sociala nätverk – De tjänster som tillåter användaren att sammanföras och länkas till andra människor med exempelvis samma preferenser och intressen kallas för social nätverk. I utgångsläget består de av en personlig profil som sedan länkas samman med andra profilmedlemmar av nätverket. De två främsta sociala nätverken idag är Facebook och LinkedIn.

Sociala nyheter – Det finns nättjänster som tillåter folk att posta nyhetslänkar till artiklar för att sedan rösta på dem. Röstprocessen på nyhetslänkarna är den sociala aspekten i sammanhanget och får en nyhet många röster kommer den synas högre upp i flödet på den sociala nyhetssidan. Man kan kalla det ett mer demokratiskt sätt att visa nyheter på. De två framträdande tjänsterna är Digg.com och Reddit.com.

Media sharing – Säkerligen känner ni till Youtube, Flickr och Instagram. De är alla exempel på media sharing där användaren kan dela med sig av filmer och bilder medelst uppladdning av dem. Dessutom kan användare interagera genom att kommentera de uppladdade objekten.

Bokmärkessidor – Tjänster där man kan spara, organisera och hantera länkar till olika webbsidor och resurser kallas för bokmärkessidor (bookmarking sites). Tjänster såsom Delicious.com och StumbleUpon.com ger dig möjligheten att ”taga” dina länkar för att de skall bli enklare att söka efter och dela med sig av.

Mikroblogging – Världen största mikrobloggtjänst heter Twitter. Här delar man med sig av en liten text på maximalt 160 ord. Länkar och bilder går också att inkludera. Notera att det finns många sociala tjänster på nätet som har mikrobloggformatet inbyggt. Facebook gör egentligen samma sak genom sina ”statusuppdateringar”. Twitter har dock fått det största bredare genomslaget.