Sociala nyhetssidor

Hemsidor där besökarna är de som delar och rösta på nyheter, artiklar och annat innehåll blir allt vanligare. Här kommer några av de mest populära alternativen samt historien bakom dem. 

Slashdot

ikoner för sociala medierTekniksidan Slashdot anses oftast vara bland de första sociala nyhetssajterna, men den skiljer sig från dagens alternativ på ett antal sätt. Även om sidan lever på innehåll som är inskickat av besökarna så väljs vad som prioriteras ut av redaktörer. Dessa utvalda artiklar kan sedan diskuteras på sidan.Allt eftersom att Slashdot växte så började många mindre sidor få problem då de blev uppmärksammade på sajtens förstasida. Detta gav nämligen en stor ström av besökare, ofta mycket större än vad den lilla sidans server klarar av att hantera vilket gjorde att sidorna gick ner. Detta kallas hädanefter ”slashdot-effekten” och är något som de flesta stora sociala nyhetssidorna kan orsaka.

Digg

Medan Slashdot fokuserade på Tekniknyheter och styrdes av redaktörer så var Digg den första sajten att ha ett mycket bredare innehåll och dessutom vara helt styrd av besökarna. Besökarna kunde nämligen inte bara skicka in förslag till artiklar utan även digga (rösta på) de artiklar de tyckte om. De som flest besökare tyckte om blev då de som visades på förstasidan.  Även fast Digg under ett tag var en av webbens största hemsidor så gjorde ett antal kontroversiella förändringar av dess funktion att användarna lämnade sidan som sedan fick lägga ner.

Reddit

När användarna flydde från Digg så hittade de istället en ny sida med ungefär samma funktioner som tidiga Digg, men med en ny kultur. Sidan hette Reddit och har idag blivit så stor att till och med den sittande amerikanska presidenten har använt sidan för att svara på frågor från allmänheten. På reddit kan vem som helst även skapa egna miniversioner av sidan, så kallade subreddits som kan handla om precis vad som skaparen vill.