by
on
under
Permalink

Utöka webbshop med fysisk butik

shutterstock_142915369 (1)

Det är väldigt vanligt nuförtiden att butiker och butikskedjor kompletterar försäljning i butik med försäljning på nätet, men det går faktiskt att göra det andra vägen också. Så vad är det då man bör tänka på?

Till att börja med måste man ju bestämma sig för var butiken ska ligga. Det är ju praktiskt att hitta lokal nära där man bedriver sin nuvarande verksamhet, men är man tillräckligt stor och omsätter en hel del kan man ju alltid starta butiken på den mest strategiska platsen man kan hitta och ha råd med och anställa en butikschef.

Har man tur kan man tillgodoräkna lagret man redan har för webbshoppen och inte behöva skaffa något extra sådant för butiken.

Med detta fixat är det dags att se över tekniken man ska arbeta med på plats. Till skillnad från en webbshop så kommer man ju att behöva saker som ett kassaregister. Mer än så är det ju alltid bra att ha någon form av säkerhetssystem för butiken, detta kan ge en hel del sinnesro för alla nyblivna butiksägare.

Efter dessa steg är avklarade är det dags att börja tänka på marknadsföringen. Som tur är har man ju redan en väldigt bra kanal att sprida ordet, nämligen webbshoppen. Här kan man se till att informationen om den uppkommande butiken är tillgängligt för alla som besöker en på nätet.

Utöver detta så kan man ju även se till att få ut annonser i saker som lokalbladet och kanske även på radio om man så önskar. Det finns många sätt att göra detta på, det gäller bara att identifiera den metod som fungerar bäst för en själv och som kan nå ut till den målgrupp man riktar sig till.